Alla inlägg den 2 juli 2006

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 21:07

Skall man verkligen tvätta bilen?Bilrutekonst- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 16:50

Rakt upp och nerUnder mina få månader som bloggare så har jag läst en del andra bloggar. De flesta är riktigt dåliga och vissa dagar retar jag upp mig på blogginnehavarnas inkompetens. Här kommer då den sedvanliga listan på vad som irriterar mig mest. Listan är utan inbördes ordning.1. Att använda z istället för s. Ex. pozitiv. 2. Att inte förstå att vi inte särskriver ord i svenskan. Ex. Jag skall byta, spolar vätska och olja på min bil. (Man kan i vissa fall använda bindestreck, speciellt om man lånar ord från ett annat språk och skriver ihop det med ett svensk ord, alternativt om man skriver väldigt långa sammanskrivna ord. Ex. Keyboard-sladden, midsommarnatts-festival-tåg.)3. Missuppfattningen att vart är en förkortning av varit. Ex. Jag har vart hos frissan.3. Missuppfattningen att använda vart istället för blev. Ex. Det bara vart så. (I modern svenska heter verbet bliva och skall således användas som "Det bara blev så". Om man mot förmodan pratar en antik svenska från början av 1900-talet, där verbet bliva då hette varde, så får man rätt också. Det brukar dock märkas att resten av den svenska som skrivs eller talas med "vart" inte härstammar från tidigt 1900-tal.)4. Avsaknaden av kommatering och korrekt punktsättning. Ex. Vi gick till Globen i dag i alla fall men de hade ingen toner den var slut så jag får försöka i en annan affär i morgon. 5. Folk som inte korrekturläser sina bloggar innan eller efter dom är publicerade. Detta medför att det ofta saknas t i slutet av ord (Ex. Det var rolig), samt att vissa verbformer är felböjda. Felböjningen kommer oftast av att man skriver en mening, ändrar i den och glömmer bort att böja verbet rätt efter omskrivningen. Även extrema stavfel på väldigt lätta ord.Det fick bli en fempunkters idag. Detta är ett ämne jag säkerligen återkommer till i framtiden. Problemet är ju att de stackars bloggarna blir oläsliga. Efter att ha hackat sig igenom ett inlägg, så orkar man inte fler. Vissa är så dåligt skrivna att man undrar hur dom egentligen pratar.- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:41

- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:41

- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:40

- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:39

- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:38

- MoBetterBlues -

Av MoBetterBlues - 2 juli 2006 10:37

- MoBetterBlues -

Ovido - Quiz & Flashcards